Wij Ondersteunen u bij het Doen van EEn Zorgaanvraag

Stichting Hulst voor Elkaar is door de gemeente Hulst gevraagd om inwoners te adviseren rondom de zorgaanvragen voor de Jeugdwet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Wij voeren de gesprekken over de zorgaanvraag en geven advies aan de gemeente. De gemeente Hulst neemt hierin het definitieve besluit. Hoe dat proces verloopt, leggen we u hier uit. Wilt u meer weten over de samenwerking met de gemeente, lees dan hier verder.

Uw hulpvraag indienen

U kunt uw vraag op verschillende manieren bij ons neerleggen. Via het Loket in de gemeentewinkel, telefonisch of schriftelijk door middel van  het contactformulier. Kijk op de contactpagina voor de mogelijkheden. Vervolgens nemen we contact met u op voor een persoonlijk gesprek. Wanneer u het moeilijk vindt om dit alleen te doen, dan is er een mogelijkheid om te kijken of u in aanmerking komt voor advies van een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Aanmelden zorgaanvraag

Uit het persoonlijk gesprek kan blijken dat u in aanmerking kan koment voor een zorgaanvraag voor de Jeugdwet of de Wmo. Het kan ook zijn dat we uw vraag op een andere manier opgelost kan worden dan via een zorgaanvraag. Meer achtergrondinformatie over de verschillende zorgwetten, vindt u hier

Hoe verloopt het aanmeldingsproces?

  • Eén van onze medewerkers voert met u een persoonlijk gesprek. De vraag wordt in kaart gebracht en er wordt gekeken welke zorg het beste bij u past. Hierover kunt meer lezen bij onze werkwijze.
  • Indien tijdens dit gesprek blijkt dat u in aanmerking zou kunnen komen voor een zorgaanvraag voor de Jeugdwet of de Wmo wordt een onderzoek gestart. Dit onderzoek doet in de meeste gevallen de medewerker die u al gesproken heeft.
  • De medewerker van Hulst voor Elkaar verzamelt alle informatie die nodig is om uw zorgaanvraag te onderbouwen en geeft advies aan de gemeente hierover.
  • Onze medewerker gaat met u in gesprek over uw hulpvraag en welke vorm van ondersteuning het beste bij u past. Ook gaan zij in gesprek met derden om medische gegevens over u te verzamelen om uw dossier voor de zorgaanvraag compleet te maken. Zij maken een gespreksverslag, wat tevens dient als aanvraag bij de gemeente.
  • U ontvangt dit gespreksverslag per post van Stichting Hulst voor Elkaar, waarop u goedkeuring geeft. Indien gewenst kan het verslag aangepast worden.
  • Na uw goedkeuring wordt het gespreksverslag, inclusief alle bijlagen die benodigd zijn voor de zorgaanvraag bij de gemeente, ingediend. Het werk voor Stichting Hulst voor Elkaar is hiermee afgerond.
  • Stichting Hulst voor Elkaar heeft zes weken de tijd om dit onderzoek te doen en alle informatie te verzamelen die nodig is voor het doen van de zorgaanvraag. Vervolgens heeft de gemeente Hulst twee weken de tijd voor het beoordelen van de aanvraag.
  • De gemeente Hulst neemt het besluit over uw aanvraag: de beschikking. De beschikking ontvangt u per post van de gemeente Hulst. In deze beschikking staat waar u recht op heeft.
  • Indien u het niet eens bent met uw beschikking kunt u in overweging nemen om bezwaar te maken. Hoe u bezwaar kunt maken, wordt uitgelegd op uw beschikking.

Bovenstaand is het proces beknopt beschreven. Een uitgebreide toelichting op het proces van de zorgaanvraag vindt u hier

Nieuws

Wij zoeken: stoere collega Social worker
Zoek je leuk werk in een leuk team? Wij zoeken een nieuwe collega Social worker!
Energietoeslag aanvragen
De energietoeslag aanvragen kan vanaf nu! Lees hier of je er recht op hebt en hoe je het aanvraagt.
Voor de kleintjes: Nijntje Beweegdiploma
Al jong goed leren bewegen is belangrijk voor later. Peuters en kleuters leren spelenderwijs met het Nijntje Beweegdiploma!
J0NG114: voor jou tot 24 jaar!
J0NG114 is de naam voor het Jeugd- en Jongerenwerk in gemeente Hulst. Heb je vragen, wil je je verhaal kwijt, nieuwe mensen ontmoeten of iets leuks ondernemen? Kom eens langs in Komma, stel je vraag aan het JIP of doe mee met een van de projecten van De Verschilmakers.
Oekraïne
Wij zijn er ook voor vluchtelingen uit Oekraïne. Lees meer praktische informatie en een persoonlijke blog.
Afspraak? Kies uit verschillende locaties!
Voortaan zijn fysieke afspraken bij Stichting Hulst voor Elkaar mogelijk op verschillende locaties in Gemeente Hulst.De hoofdlocatie is: Broodmarkt 8 in Hulst (De Lieve). Ons postadres: Postbus 11, 4560 AA Hulst.
Mantelzorgcompliment: vraag aan
Ben je mantelzorger? Dan kun je nu een Mantelzorgcompliment aanvragen.
In een Lief- en Leedstraatje is het fijn
Met meer aandacht voor elkaar, wordt je straat een beetje mooier. Dat is het doel van het project ‘Lief en Leed Straatje’.
Gezocht: gastvrouw/gastheer De Lieve
Deel jouw gezelligheid! Wordt gastvrouw/gastheer in De Lieve!
Wandel mee! 27 mooie routes in de gemeente
Ontdek je eigen streek met leuke routes!
Taalvrijwilligers gezocht
Wil je graag andere mensen helpen met taal? Taalvrijwilligers helpen mensen op weg die moeite hebben met lezen en schrijven.
Wijs met de tablet! We helpen u op pad
Blijf in contact met de mensen om u heen! We laten u graag zien wat online mogelijk is.
Bel eens iemand op: in actie tegen eenzaamheid
Met een praatje, een gezellig babbeltje of een luisterend oor zijn we er voor elkaar. Help mee en bel eens iemand op!
Oranje Fonds steunt geluksmomentjes
Het Oranjefonds ondersteunt de Geluksmomenten in de gemeente Hulst met 5750 euro.
Leefstijlcoaching: lekkerder in je vel
Wil je lekkerder in je vel zitten? Echt werk maken van je gezondheid? Dat kan online en fysiek. Kosteloos, sluit aan!
Video: wie we zijn en wat we doen
Weten wie we zijn en wat we doen? Je ziet het in onze video!